fredag 24 juni 2011

midsommar

tyvärr blev jag sjuk.

Låg med hög feber natten mellan onsdag o torsdag och blev inte feberfri förrän igår natt. Bello visste hur man tar vara på den tiden =)



Planerna var att besöka vännerna /P&A och deras Sintra the Pittbull, men tyvärr, tyvärr - en annan gång.

Hur som haver, på onsdagen efter jobbet köpte jag lite ribs från Percy's kött (får vara stand-in när /R inte har styckbitar hemma - har beställt från /R till nästa helg). Idag när jag kände mig lite piggare var det dax o testa =)

Ribs är ju en ren vetenskap - i alla fall verkar det så om man kollar på webben. Jag har förut förkokat ribs i buljong, lagerblad, kryddpeppar etc, men si det sysslar man ju inte med i TX om jag nu har fattat detta rätt - deep south används rub !

Rub kräver längre grillningstid - därför har jag aldrig vågat testa med kolgrillen.


Jag har ju samlat på mig ett antal rub-recept under åren och nu var det dax att testa ett par.


Men innan man börjar med rub eller förkok så skall man alltid ta bort den sega hinnan - gör köttet mycket mörare.



Till hälften valde jag att testa ett recept min kollega /D's syster - från US - rekommenderade

1/3 dl färskmald svarpeppar
1/4 dl paprika pulver
1/5 dl lökpulver
1/5 dl vitlöks pulver
1/4 dl salt
1/4 dl chili pulver
1/4 dl spiskummin
1/4 dl farinsocker
1/4 dl senapspulver
1/6 dl cayennepulver

till denna rub valde jag en  'mop sauce' med vinägerbas från östra Carolina som vunnit några priser

0.33 l cidervinäger
1 dl vatten
en halv (stor) finhackad röd peppar
1/4 dl socker
1/6 dl Worcestershire sås
en msk salt
1 msk färskmald svartpeppar
ca. 300 g ketchup

Som alltid så vet Bello att när storhusse ställer sig i köket så kan det vankas godsaker. Idag blev det lite hinnor och ett ben. Vi hade lite funderingar på att ge grisben till Bello, men efter att ha läst på webben så verkar det som om betänkligheterna rör listeria bakterier. Enligt vad jag hittade så skall svensk kött granskas regelbundet och listeria skall inte finnas i SE.

Percy's kött hade svenska ribs - > glad Bello



Till andra hälften valde jag en annan rub som jag trodde mycket på eftersom den innehåller två av mina favorit 'kryddor' - citron och chili (konstigt att detta passar till allt från ribs, risotto, fisk osv)

1/2 dl socker
1/2 dl salt
1/4 dl chili
1/6 dl mald kummin
1/6 dl torkad oregano
1/6 dl mald koriander
1/6 dl senaps pulver
zestat skal från två små citroner (kravmärkta förstås)

till detta valde jag den glaze som jag använt tidigare

1 dl farinsocker
1 dl japansk soya
1 dl ketchup
1 dl flytande honung
typ 2 msk riven färsk ingefära
4 st pressade vitlöks klyftor
1 skvätt tabasco


Det fina med rubs är ju att man kan göra en stor sats och använda senare, också 'mop sauce' blev över och jag har det i en gammal ketchupflaska i kylen.


Jag använde BBQr's Delights rökbox med äppelpellets (igen) och bestämde mig för att försöka hålla ca 150C i grillen.

I dropp-formen som ligger under ribs-stället har jag hällt Kiviks torra cider (det gick åt två 33cl bukar under grillningen). Jag försöker att inte låta dropp-formen koka torr eftersom båda såserna droppar ner, och dom innehåller socker. Jag vill inte att sockret skall brännas - det ger en bismak - tror jag i alla fall =)

Jag hade gott sällskap av Bello som passade på att njuta av några timmar av torr gräsmatta och solsken (han undviker fortfarande 'utomhustoa' när det regnar ......)



Jag testade mig fram till att ha igång brännare 1 och 3 - lite drygt LOW för att hålla temperaturen. Det andra jag försökte hålla koll på var att cidern sjöd eller kokade. Jag penslade på såserna 4-5 gånger under de två timmar jag hade köttet på grillen.


Till detta gjorde /S en coleslaw på

Spetskål
morötter
rostade kumminfrön
majonnäs
salt
svartpeppar
vitlök
en skvätt tabasco

Viken vann ?

Den med glaze (honung) blev en favorit för /A och /E. Personligen tycker jag att den är för kladdig. För den andra halvan slog vinägern igenom lite för mycket för att kunna kallas perfekt - så, nästa gång ?

Båda är kanongoda, men under två timmar behöver jag nog inte pensla 4-5 gånger. Det räcker med 2-3 gånger skulle jag tro. Receptet med glaze blir mindre kladdigt och den med vinäger blir mera balanserad

Till sist - dagen ros, idag från /A




/t

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar