lördag 24 mars 2012

Lure Coursing Fiskeså Stockholm - uppdaterad

Soundtrack: Howling for my baby - George Thorogood and The Destroyers

(uppdaterad med fakta korrigeringar och bilder från /M)

Bello är grym =) Godkännt licenslopp på första försöket, vid första tillfället han får springa hela LC banan. Märks vilka genera han bär på. Mamma Vilda är svensk och Norsk Lure Coursing champion SE & NO LCCh och pappa Leo har LC Cert.

Foto av Lisa Andersson - pellemyra.blogspot.se

Han sprang två lopp. Det första loppet sprang han ensam. Jag var tveksam till om hans ens skulle jaga trasan för han var så lugn hela tiden innan. Alla erfarna hundar tjöt varje gång startaren skrek 'Håll era hundar' för dom ville jaga. Bello stod mest och titta runtomkring sig och undrade vad höll alla på med.

När det var dags så hjälpte /M mig med att få allt rätt. Och Bello hade allt rätt - jagade trasan, skällde av ilska (?) när trasan bytte riktning och försökte slita sönder trasan när han äntligen fick tag i den.

Foto Marie Eriksson - whippetnews.worldpress.com

Foto Marie Eriksson - whippetnews.worldpress.com 

Foto Marie Eriksson - whippetnews.worldpress.com 
Foto Lisa Andersson med min kamera


Det gick så pass bra att han fick springa ett till lopp, tillsammans med Pomepeca's Mumlan (hans kusin) där han igen gjorde allt rätt, fokuserade på trasan även fast han låg efter Mumlan - så det blev hans första godkända licenslopp

Annars var den en bra dag med fint väder, 52 vinthundar samlade - bl.a. Bello syster Zooi (pellemyra.blogspot.se) som precis löpt klart för första gången - Bello blev vansinnigt kär i Zooi. Det var tur att Zooi var i bilen när Bello skulle springa .....

Fantastiskt att få se alla vackra hundar i sitt rätta element - jaga på öppet fält.

Två Saluki

Afghaner
Afghan

Saluki

Saluki
Här är Bellos stooora kärlek Zooi som så småningom tinade lite grann och busade med Bello



Saluki

Italiensk vinthund jagar en Cirneco dell'etna



Lilla Natascha, en italiens vinthund, tyckte att det var roligare att komma fram och hälsa på Bello än jaga efter en fake kanin i plast.


Situationen nedan var spännande. Båda är Galgo Espanol, den till vänster en rutinerad LC hund som är 100% fokuserad på trasan som ligger 10 meter framför honom - han vet att han kommer att få ta den. Den till höger är en unghund (kanske första gången) som gör allt för att ta sig loss från husse för att få dra iväg direkt.


Det gick fort - gamlingen vann.

Bellos belöning efter välförättat dagsverke


8 kommentarer:

  1. Så ni var där :) Det är så svårt att hålla koll på alla. Om du såg en stoooor whippet med rutigt täcke så var det Poppy. Kul med alla kort!

    SvaraRadera
  2. Absolut, tack för tipset, jag kika på en krallig ljus whippet, men jag såg nog inte honom springa. Nästa gång /t

    SvaraRadera
  3. Vilken lång dag det vart! Trött som 17 när vi kom hem, Z har bara sovit och sovit! Misstänkte att bilderna blev suddiga, jag fick inte så värst bra bilder med min kamera heller, det gick lite för fort, är mer van att fota långsammare objekt, haha:) Men jag vet att Marie fick bra bilder på Bello iallafall. Och du har ju tagit massa bra bilder på övriga hundar!

    Mumlan måste väl vara kusin?! Mamma Vildas syster Mumins dotter! Inte helt lätt med deras släkt alltså, det är många hundar!

    SvaraRadera
  4. Bilden du tog på Bello är bland dom bästa jag har, så jag är bara glad.
    jahaja, kusin blir det. som sagt inte lätt.

    SvaraRadera
  5. Lång dag ja verkligen, men kul att LC säsongen kommit igång :) Jag har precis satt mig framför datorn för att plocka med allt som ska med inför sekretariatsutbildningen i Flen imorgon, ännu en lång dag men imorgon får tjejerna vila.

    Mumlan & Bello är kusiner, helt rätt Lisa! Sen är Vilda svensk och norsk Lure coursing champion SE & NO LCCh men pappa Leo är inte svensk lure coursing champion men har däremot tagit ett LC Cert.

    Sen får jag gratulera Bello till hans första godkänd licenslopp (inte certifieringslopp) det är inte lätt med alla nya uttryck inom LC'n.

    Bilder är på väg via mail till dig på Bello.

    SvaraRadera
  6. Tack Marie för hjälpen på plats, bilderna och så har jag också rättat till släktskap och meriter =)
    Det är inte lätt att hålla reda på allt. Lycka till med utbildningen
    /t

    SvaraRadera
  7. Vilka härliga bilder!

    Vet du hur jag får kontakt med någon som tränar LC i norsborg? jag är jätte sugen på att prova! Du får gärna mejla mig kontaktinfo.


    mvh
    Dennis

    d.godoy@live.se

    SvaraRadera
  8. Tack Dennis,
    Du kan hitta träningstider för oss i Svealand på http://vklcm.svvklc.se/traning.html
    /t

    SvaraRadera